Nieuwsbrief

Blijf wekelijks op de hoogte van het beste uit De Kennis van Nu / Focus en het laatste nieuws!

MELD JE AAN
Meisje met lekkere cake komt in de verleiding

Een hele reep chocolade eten of een grote aankoop doen: mensen handelen vaak zonder oog te hebben voor de lange termijn. De beloning op korte termijn heeft grote invloed op ons gedrag. Wetenschapper Johannes Seehusen heeft drie adviezen om zelfcontrole te vergroten.

In Westerse landen is het lastig om impulsen te reguleren: mensen kunnen 24/7 online winkelen en ook eten is de hele dag door beschikbaar. Steeds meer mensen kampen daardoor met persoonlijke schulden en overgewicht. Seehusen deed onderzoek naar strategieën om verleidingen te weerstaan.

Omgaan met succes

Het eerste advies gaat over omgaan met succes, en luidt: wees niet overmoedig na een behaald succes. “Succes heeft namelijk invloed op het gedrag van mensen”, vertelt Seehusen. “Dat blijkt twee kanten op te kunnen gaan.”

Extra motivatie

Succes kan zorgen voor extra motivatie. Dat is het buffet-effect: personen die bij een buffet een salade kiezen, in plaats van een ongezonde maaltijd, zullen zich beter voelen dan mensen die een salade bestellen bij een saladebar. Dit verhoogde gevoel van succesvolle zelfbeheersing leidt vervolgens tot extra motivatie. Aan de andere kant kan een tevreden gevoel over de voortgang ook leiden tot falen: “Mensen hebben het gevoel het zich te kunnen veroorloven om aan verleidingen toe te geven”. Seehusens advies: “Word niet overmoedig, maar zet je succes om tot extra motivatie.”

Mentale voorbereiding

Naast het buffet-effect is er ook nog het ‘verwachte buffet-effect’. Dat luidt als volgt: mensen die verwachten dat een ongezonde pizza op het buffet hun voornemen om gezond te eten in gevaar brengt, kiezen eerder voor een salade dan mensen die zich niet op deze verleiding voorbereiden. Ook daaruit kun je een belangrijke les trekken, aldus Seehusen: bereid je mentaal voor op een situatie die jouw einddoel in gevaar kan brengen, zoals een feestje met ongezond eten.

Het Marshmallow experiment

Ken je het Marshmallow experiment al? Dit experiment is een leuk voorbeeld van kinderen die de keuze hebben tussen een kortetermijndoel (de marshmallow eten) of een langetermijndoel (een extra marshmallow krijgen).

Oeps, toch gedaan

Ben je per ongeluk toch de fout in gegaan? Let dan goed op. Uit eerder onderzoek blijkt namelijk dat falen bij een poging een doel te bereiken, vaak gepaard gaat met verder falen. “Toch is dat niet altijd het geval”, vertelt Seehusen. “Uit mijn onderzoek blijkt dat mensen  die falen als uitzondering zien, en het gevoel hebben dat falen niet bij hen past, juist meer motivatie krijgen omdat ze hun misstap willen goedmaken.” Volgens Seehusen moet je een misstap daarom niet zien als iets normaals, maar als een eenmalige fout. “Probeer na die misstap juist weer extra goed aan de slag te gaan op weg naar jouw einddoel.” Seehusen promoveerde maandag 11 december op zijn onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.